Josep Lagares: ''Creativació o extinció. Vosaltres trieu"

President de la Fundació privada per a la Creativació

On serem d'aquí a 100 anys?

Què estaríem disposats a fer per a canviar el futur?

Fa 3 anys vaig passar per l'experiència d'un LFE, "Life Changing Event",  un esdeveniment que et pot canviar la vida. Després d'haver sobreviscut a un incendi, a l'aeròdrom d'Empúria Brava, ara cada dia que visc penso que tinc aquest extra-bonus de vida, i que he de fer alguna cosa més.

Uns mesos més tard, a la Singularity University, vaig trobar una frase inspiradora: les primeres paraules que Charles Dickens va escriure a "Història de dues ciutats": Era el millor dels temps, era el pitjor dels temps. Estem vivint exactament aquesta realitat: una història de moments clars i una història de moments foscos. Mai havíem estat capaços de tenir accés a tant de coneixement, mai havíem tingut tant d'aliment al món, tot i que mal distribuït, malalties que podem curar, etc. però també a les portes d'un canvi climàtic, amb cada vegada més desertització, fam, desigualtats socials, el drama dels refugiats i el terrorisme ens colpeixen cada dia.

Aquest és el món en el que vivim: dues realitats oposades. El llibre ens parla també de la força més poderosa de l'univers: la força de la Creativació, i una força inesgotable mentre hi hagi persones al planeta. Perquè tots tenim un cervell amb 2 hemisferis.

Gordon Moore, president i fundador d'Intel, autor de la Llei de Moore (1965) va dir que aproximadament cada 18 mesos la capacitat dels xips es multiplicaria mentre es reduiria la seva mida i el preu. Això és el que permès que avui estem parlant d'indústria 4.0, de genòmica, de la intel·ligència artificial, de Nanotecnologia.

Ray Kurzweil ja va predir els anys 80 el creixement exponencial d'Internet, l'explosió de les tecnologies mòbils, i la predicció de la singularitat: un moment de la història dels homes situat al voltant del 2.045: serà el moment on totes les intel·ligències humanes seran superades per la intel·ligència artificial. Només les persones, organitzacions i territoris que estiguin preparats per adaptar-se a aquest ritme exponencial, aprendre i innovar a un ritme més ràpid que l'esgotament dels recursos, se'n sortiran. La resta estaran condemnats a l'ostracisme. Haurem de ser capaços de duplicar el rendiment alimentari del Planeta, amb els recursos disponibles, per a 10.000 milions de persones.

La creativació és la mare de la disrupció: tal com diu Peter Diamandis: Disrupt o you will be disrupted.

Si ens situem en l'escala que medeix la creativitat i innovació al nostre país, estem majoritàriament a la part baixa. La nostra funció és mostrar-los el camí per arribar a la part més alta d'aquesta escala.

7 claus aplicables a una empresa, a una escola, a un ajuntament, i fins i tot a un biscat, i totes es fonamenten en les persones:

1. Hem d'inculcar un ADN creativador, amb un lideratge

2. Educar i socialitzar la creativació arreu de l'organització

3. Promoure la Creativitat inconscient (Bus, Bed, Bath): animant als nostres fills a ser polièdrics, a buscar solucions en altres mons i àrees de coneixement.

4. Fomentar la Creativitat Conscient: aquella que s'enfronta a reptes concrets. La creativitat es fa jugant. Davant de qualsevol repte que ens proposem, dues hores són suficients per què es generin un munt d'idees.

5. Analitzar-les, per destriar les millors idees.

6. Extreure'n un prototip, un producte mínimament viable.

7. Hem de reconèixer i compartir l'èxit amb les persones que aporten les idees.

Nosaltres volem que les irrupcions del futur es facin al nostre país, ni a Boston ni a Palo Alto. La clau és despertar el pensament lateral en els més petits. Quan el nen s'incorpori a la societat, faci el que faci, tindrà dins seu la llavor de la creativació.

L'evolució del progrés humà ha sigut una constant. Hi ha hagut canvis progressius i el temps ens ha permès adaptar-nos a aquests canvis, excepte quan hi ha hagut canvis sobtats, que fan escurçar el temps. Quan el temps s'escurça necessitem altres eines. Ara estem en aquesta fase, i l'única eina que tenim per afrontar aquests canvis és la creativació.

La nova educació ha de tenir 4 elements:

1. Treball dels temes curriculars tradicionals i nous

2. Les capacitats: pensament crític i treball en equip, comunicació

3. Els valors

4. El coratge, el no tenir por.

Si no volem que la partida s'acabi ben aviat i volem que els nostres fills puguin gaudir d'un món molt més generós: Creativació o extinció. Tots nosaltres, vosaltres, trieu.

• Josep Lagares