• Girona epicentre de l'educació del futur - Creativation Talks 2018

Més de 500 persones han participat a la jornada a l’Auditori de Girona

• Projectes
    Esdeveniments

“Girona s’ha convertit avui en epicentre de l’educació del futur” així ho ha assegurat aquesta tarda el president d’honor de la Fundació per a la Creativació, Josep Lagares. L’entitat ha celebrat avui la segona edició de les Creativation Talks que han comptat amb l’assistència de més de 500 persones i la participació de ponents de gran renom com Mischa Dohler, Begoña Ibarrola, María Acaso, Jaume Funes o Clara Bartra.

Mestres, professors i educadors d’educació primària, batxillerat, cicles formatius i universitaris, així com pares, empresaris i directius i persones interessades en els grans reptes de futur i en la nova educació han assistit a la jornada, que ha desbordat la sala de Cambra de l’Auditori de Girona. L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha destacat, en la inauguració de les Creativation Talks que “Girona ens hem volgut convertir en ciutat educadora, perquè creiem que des de tots els sectors, polítiques, entitats, associacions, tothom pot fer que aquesta sigui una ciutat educadora, però actes com aquest de la Fundació per a la Creativació en fan bandera” i ha afegit que la Fundació “s’ha convertit en un dinamitzador social extraordinari”.

Per la seva banda, el president de la Fundació per a la Creativació, Quim Arpí, ha demanat a tots els assistents que “ens obriu les vostres portes i finestres a la inspiració perquè aquesta reflecteixi el vostre compromís i optimisme per transformar l’educació del futur” i ha afegit que “el món està immers en una enorme transformació i, per tant, els sistemes educatius també: estan canviant els rols de docents i alumnes, els mètodes d’aprenentatge, els espais educatius... tenim l’oportunitat de ser part activa i creativadora de tots aquests canvis”.

Experts i educadors de prestigi

L’escriptora i psicòloga Begoña Ibarrola ha estat l’encarregada d’obrir el primer bloc de la jornada on s’ha parlat dels docents del futur. En la seva intervenció, Ibarrola ha destacat que “tots podem deixar empremta en el món, però hem de ser molt conscients que també podem deixar cicatrius”. Ibarrola ha animat els mestres a ser inspiradors, és a dir, a ser “uns despertadors de la curiositat, l’emoció que afavoreix l’aprenentatge i la cerca d’idees, la innovació”. En aquest sentit, ha demanat als educadors que “despertin expectatives positives en els nens i nenes, que creguin que són ells els que crearan el seu propi futur”.

Després de la ponència d’Ibarrola, Hanan El Yazidi Tadmori i Maria Major, alumna i professora, respectivament, i que van protagonitzar una de les imatges més virals de les mostres de rebuig als atemptats de Barcelona i Cambrils de l’agost passat han explicat la seva experiència personal i han coincidit a destacar que “la integració és trobar-se a mig camí, és la tolerància i el respecte per l’altre”.

Aquest primer bloc l’ha tancat Josep Manel Marrasé, subdirector i professor de l’Escola Hamelin-Internacional Laie de Barcelona que ha dirigit un taller pràctic sobre Com podem educar a través de les emocions. Marrasé ha destacat que, a les aules, “quan algú s’avorreix hem de ser capaços d’improvisar i canviar la partitura” i ha afegit que “hem d’educar per la vida i descobrir el talent de cada alumne per què tots avancin”.

La professora i investigadora Maria Acaso ha estat l’encarregada d’obrir el segon bloc de les Creativation Talks que s’ha centrat en els mètodes d’aprenentatge innovadors. Acaso ha assegurat que “l’educació necessita elements com els pensaments divergents, el pensament crític, la retòrica, la ficció, la subjectivitat...” i ha afegit que “només generant una emoció, incorporant allò inesperat, el secret, l’extraordinari, la improvisació, la sorpresa...aconseguirem deixar petjada”.

Clara Bartra, director del Growth Center de GB Foods, ha parlat de Competències per sobreviure, disfrutar i tenir un futur i ha destacat que “cal educar una actitud imbatible” i ha afegit que “això és el que marcarà la diferència si volem que els nostres fills siguin els creadors del nou món i no només els seguidors i consumidors”  i ha remarcat que “cal formar als joves mentalitzats per a viure en un món on tot està per fer i tot és possible”. Aquest segon bloc s’ha tancat amb un diàleg entre Franc Ponti i Miquel Àngel Oliva sobre Com portar el design thinking a les aules. Franc Ponti, una de les veus més autoritzades en creativitat i innovació a Espanya i Llatinoamèrica, ha assegurat que “la innovació no és un esdeveniment, sinó un procés que necessita disciplina d’equip” i ha afegit que “la gent creativa és la que no es conforma amb les coses”.

El matí s’ha tancat amb la intervenció de Mischa Dohler, convidat especial d’aquesta edició. Dohler, professor resident al King’s College de Londres és expert en l’internet de les habilitats i ha explicat el seu treball per optimitzar la comunicació per facilitar que tot estigui connectat i l’ésser humà se situï al centre d’aquest coneixement. Dohler ha destacat que el poder de la tecnologia en l’àmbit educatiu i ha defensat que “a la base de l’educació necessitem més professionals de qualsevol àmbit que comprenguin el component tecnològic”. En aquest sentit, ha assegurat que “no tenim qui entén què és medicina i tecnologia des d’un únic punt de vista o art i tecnologia perquè hem construït un sistema educatiu súper compartimentat”.

A l’acabar la seva intervenció, Mischa Dohler ha compartit espai amb Halldor Mar, cantant i presentador del programa Katalonskide Televisió de Catalunya amb qui ha interpretat un tema propi i també la versió de Halldor Mar del Qualsevol nit pot sortir el solde Jaume Sisa.

Les Creativations Talks han continuat amb la intervenció de l’experta en educació Olga Casanova que ha obert el tercer bloc amb la classe magistral Com dissenyar l’escola de futur?, on amb un discurs contundent ha apel·lat a crear espais atractius i dinàmics perquè la innovació flueixi a les escoles. Pep Garcia, fundador de Maxchief Europe, ha explicat Co-creant les aules del futur amb els seus alumnes amb alumnes de l’escola Badaloní que han participat al Creativation Challenge on han dissenyat els espais que voldrien als seus centres. Alberto González Pascual, director de Transformació i Innovació Organitzativa del grup Prisa, ha reivindicat que “és essencial entendre la naturalesa de la innovació”.

Jaume Lleixà, coordinador artístic de la Jove Orquestra de les Comarques Gironines ha protagonitzat la següent intervenció de la tarda on ha parlat de La força del talent.Lleixà, acompanyat de quatre dels músics de la Jove Orquestra de les Comarques Gironines, ha defensat la combinació de coneixement, treball i talent.

Les Creativation Talks s’han tancat amb la classe magistral de la psicòloga social Dolors Reig que ha parlat sobre La generació hiperconnectada. A continuació, la directora de I+R del Celler de Can Roca Héloïse Vilaseca ha ofert un cas pràctic sobre De l’educació del saber a l’educació del crear. El quart bloc ha continuat amb un taller pràctic del piscòleg, educador i periodista Jaume Funes que ha parlat amb un grup d’adolescents sobre els seus interessos i inquietuds.

El consultor i motivador Lluís Soldevila ha estat l’encarregat de posar el punt i final a la jornada de les Creativation Talks.

Premis a escoles creativadores

Durant la celebració de les Creativation Talks s’han lliurat també els Premis Escola Creativa. Les escoles Verd i Bosc de la Pabordia de Girona i Virolai de Barcelona han estat guardonades en la primera edició dels Premis Escola Creativa per la seva tasca per impulsar la creativitat i la innovació en els seus projectes educatius.

En l’acte d’entrega dels premis, la directora de l’escola Bosc de la Pabordia, Anna Nadal, ha destacat que “cada dia som més conscients que aprendre és una aventura i, ara per ara, a l’escola sovint l’aprenentatge no és vist com una aventura”. En aquest sentit, ha defensat que “com a mestres hem de ser guies i suport dels aprenentatges, que els nens aprenguin per ells mateixos, que interioritzin que no hi ha una resposta única sinó múltiples respostes als reptes de la societat”. Nadal ha remarcat que “estem davant d’un canvi de paradigma que ens exigeix aplicar nous mètodes i caminar cap a una escola de la qual tots plegats en sortim enfortits, més empoderats davant d’una societat que demana compromís”.

Les Creativation Talks estan promogudes per la Fundació per a la Creativació amb el suport de la Fundació Metalquimia, l’Ajuntament de Girona i la Diputació de Girona. En el cas dels representants de la comunitat educativa, rebran per la seva assistència els mèrits equivalents a 10 hores de formació reconeguts pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.