Greta Thunberg, l'educació del pensament crític i la creativitat

Fundació per a la Creativació

Avui, Dia Mundial de l’Aigua, fa 31 divendres que, joves d’arreu del món aturen les seves classes per exigir als polítics i a la societat un canvi d’hàbits de consum i un replantejament del sistema, posant el Medi Ambient com a prioritat.

Fridays For Future Barcelona - Antònia Crespí

Aquestes reivindicacions porten el nom de “Fridays For Future” i van ser impulsades per una jove creativadora: la Greta Thunberg.

La història de la Greta va començar quan, a l’escola, li parlaren del canvi climàtic i l’escalfament global. Amb només 8 anys, no trobava cap sentit al comportament que tenia la societat envers el medi ambient. Això la va portar a caure en una depressió i al fet que se li diagnostiqués Asperger.

Anys més tard, a l’edat dels 16, l’adolescent ha revolucionat el món amb els seus discursos i la seva capacitat de mobilització: el passat novembre va fer una xerrada a TEDxStockholm que la va portar a fer un discurs a la cimera del canvi climàtic a Katowice (Polònia), mesos més tard al Fòrum de Davos (Suïssa) i, darrerament, al Parlament Europeu (Bèlgica).

La seva capacitat d’analitzar la situació actual i la informació rebuda de manera crítica, l’ha portat a fer, més que una reivindicació ecologista, un crit a la supervivència: es pregunta el motiu pel qual no es fa front al canvi climàtic i es declara urgentment un estat d’emergència global.

“Per què no hi ha menys emissions? Per què augmenten? Estem provocant una extinció? Som malvats? No, està clar que no. Les persones actuen així perquè la majoria no coneixen els efectes de la nostra vida diària i no entenen que cal canviar. Creiem saber i que tothom sap, però no.”

Actualment, ens trobem davant el desafiament més important del segle XXI: el canvi climàtic i, per això, ens cal passar a l’acció. Tanmateix, des de la Fundació per a la Creativació defensem l’educació de la creativitat i del pensament crític: una combinació inseparable per garantir una societat compromesa i responsable.

“El vertader poder pertany a la societat”

Milers d’estudiants poden canviar el món proposant solucions innovadores a problemàtiques actuals mitjançant processos creatius i, amb la finalitat d’acostar l’educació a la realitat, els plantegem diversos reptes reals.

Treballant d’acord amb un dels ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible) proposats per l’ONU, la protecció del planeta, proposem als estudiants el repte “The Water Challenge”. Aquest repte consisteix en pensar idees que tinguin l’objectiu d’aconseguir que tothom faci un ús més responsable de l’aigua, conscienciant a la població sobre la importància que té aquesta a les nostres vides i el paper de protagonistes que tenim en l’ús sostenible d’aquest recurs (Més informació)