4 frases prohibides per educar la creativitat dels teus fills

Si vols educar la creativitat dels teus fills, hauràs d'evitar aquestes 4 frases sigui com sigui.

Diversos estudis al llarg del temps han demostrat que les persones som creatives per naturalesa. De fet, algunes corrents psicològiques i filosòfiques determinen que la creativitat és el que ens fa humans i ens diferencia dels animals.

A mesura que ens fem grans, però, la nostra creativitat queda aixafada per idees racionals, normes, la necessitat d’adaptar-nos a la societat on vivim... I les persones creatives reben constantment missatges negatius que fan abandonar les seves idees innovadores, diferents, úniques.

Avui et volem fer arribar 4 frases que considerem prohibides per educar la creativitat dels teus fills:

No et sortirà bé / Això no es pot fer

Els infants tenen la necessitat d’experimentar per sí mateixos i provar les seves idees, per molt boges que siguin. Aquesta frase els avança un resultat negatiu molt abans de poder posar en pràctica la seva idea i, per tant, els genera por al fracàs, indecisió i negativitat, tres aspectes matadors de la creativitat.

Deixa espai i temps suficient perquè el teu fill/a provi, s’equivoqui o encerti i, així, aprengui de les seves pròpies experiències, confiï en sí mateix/a i tingui un esperit positiu.

Perquè sí!

Els nens/es desconeixen el perquè racional de les coses i és per això que fan servir la tan temuda pregunta: Per què...?

Es pregunten constantment pel funcionament de les coses perquè necessiten entendre el seu entorn i, així, poder integrar-se. Respondre “Perquè sí” al teu fill/a de forma sistemàtica a les seves preguntes pot influir negativament en la seva capacitat d’investigació, provocant un desinterès pel seu entorn i un decreixement de la seva capacitat creativa.

Respon a les preguntes que sàpigues intentant resoldre el neguit del teu fill/a. Però recorda: Ningú ho sap tot! Podeu investigar conjuntament la resposta o li pots proporcionar eines per descobrir-la de forma autònoma (consulta a experts, recerca a internet, Apps educatives...).

Deixa, ja ho faig jo!

Durant el dia a dia, tenim uns horaris tan atapeïts que sovint assumim tasques que són pròpies dels nens/es per fer-les més ràpid i poder continuar amb la inacabable llista de coses a fer. Assumir les tasques del teu fill/a pot provocar-li una baixa autoestima, poca iniciativa i desinterès, tres aspectes perjudicials per la capacitat creativa.

Tingues en compte el temps que el teu fill/a dedica a fer cada tasca que li pertoca (vestir-se, esmorzar, preparar una maleta...) i inclou aquest temps en la programació del teu dia. Si ocasionalment has d’assumir alguna tasca del teu fill/a perquè no hi ha més remei, explica-li que en aquest cas l’ajudaràs excepcionalment i fes-lo participar en tot el que pugui.

No, així no es fa!

Els adults sovint creiem que sabem resoldre tots els problemes del nostre dia a dia, però l’únic que sabem fer és sobreviure amb receptes que ens han imposat (això es fa així) o que hem generat nosaltres mateixos amb la nostra experiència (jo ho faig així).

La frase “així no es fa!” influeix negativament en l’autoconcepte dels nens/es, fent-los sentir poc preparats per la tasca que realitzen i, per tant, minvant la confiança en ells mateixos.

Canvia aquesta frase per d’altres com “vols provar de fer-ho d’aquesta altra manera?” (proposes però no imposes una alternativa), “què creus que passarà si ho fas així?” (l’ajudes a avançar-se als esdeveniments perquè pugui preveure’ls), “jo ho faig d’aquesta manera i em funciona, vols provar?” (proposes una alternativa donant confiança perquè a tu t’ha funcionat)...

Ara que has conegut les 4 frases que perjudiquen la creativitat dels teus fills...vols saber com potenciar la seva capacitat creativa?

Coneix LA CREATIVACIÓ A CASA!

Cati Hernández

Psicopedagoga a Fundació per a la Creativació